Brauktos kainos arba kainų palyginimas

brauktos kainos kainu palyginimas

Kaip žinia, 2021.07.01 įsigaliojo Civilinio kodekso 6.353 straipsnio pakeitimas – įvesti reikalavimai dėl palyginamųjų/brauktų kainų. Valstybinė vartotojų teisių tarnyba yra išleidusi komentarą – dažniausiai užduodamus klausimus apie šio straipsnio 8-ąją dalį.

Jei dar neskaitėte šio Civilinio kodekso bei VVTAT pateikto komentaro (o tą nuoširdžiai patariu padaryti) – čia pateikiu svarbiausius, mano manymu, dalykus:

 

  • Kai akcijos taikomos nuosekliai, skelbiant naują akciją, ankstesne kaina bus laikoma mažiausia buvusi prekės kaina per paskutines 30 dienų. 
  • Ankstesnė kaina – tai mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per paskutines 30 dienų, t. y. vertinama, kuri kaina buvo mažiausia per 30 dienų laikotarpį ir neturi reikšmės, kiek laiko mažiausia kaina buvo taikyta. 
  • Nuostatos taikomos daiktams; 
  • Nuostatos taikomos bet kokiomis priemonėmis skleidžiamai informacijai apie prekių kainų sumažinimą (kainolapiams, lankstinukams, leidiniams, pranešimams internete ir t.t.).

 

 

Kaip rašoma Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos komentare, šios civilinio kodekso nuostatos netaikomos:

 

  • Paslaugoms ir greitai gendantiems produktams (prekinę vertę greitai prarandantiems daiktams); 
  • Bendro pobūdžio pranešimams apie akcijas, kai nenurodomas konkretus (pamatuojamas) prekių ar jų grupių kainų sumažinimas (pvz., „Žemiausios kainos“, „Išpardavimas“, „Naujiena“, „Sezoninis išpardavimas“, „Sezoninė nuolaida -20 proc.“, „Viskam – nuolaida iki 50 proc.“); 
  • „1+1“, „2 už 1 kainą“ ir panašaus pobūdžio pasiūlymams, kurie vaizduoja tai, jog, pirkdamas vieną prekę, vartotojas dar vieną prekę papildomai gaus nemokamai; 
  • „Antras vienetas – 50 proc. pigiau“ ir panašaus pobūdžio pasiūlymams, kurie vaizduoja tai, jog, pirkdamas prekę, vartotojas dar vieną prekę papildomai gaus su nuolaida; 
  • Nuolaidos kodams, kurie suteikia nuolaidą visoms pardavėjo prekėms (ar tam tikrai jų kategorijai); 
  • Savo ir konkuruojančių verslininkų parduodamų daiktų kainų palyginimui.

 

Turėdamas šiek tiek filosofiškumo savyje bei mėgdamas kvestionuoti pabandysiu garsiai pasvarstyti, kaip atsižvelgiant į atsiradusį brauktų kainų reguliavimą, būtų galima suteikti pirkėjams tą jų trokštamą dopaminą perkant.

 

Tiesa, kadangi nesu teisininkas, nevertinu šių variantų pagal kitus įstatymus – Reklamos įstatymą ar Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymą. Tik keliu kūrybingas versijas ir garsiai svarstau, kuria kryptimi gali nueiti rinka. Taip pat nesiimu vertinti šių variantų etine prasme. Jei kas turite įžvalgų ar jau žinomų pastabų iš savo patirties, mielai laukčiau komentarų.

 

Brauktų kainų rodymas – nuolaidų suteikimas

Kaip suteikti pirkėjams sutaupymo džiaugsmą pirkimo metu?

 

  1. Taikyti pilną kainą prekei 32 dienas, po to daryti akcijinę kainą 30 dienų. Akcijuoti darant minimum 31 dienos pertrauką; 
  2. Pakeisti produktus į paslaugas: pvz, vietoje akumuliatoriaus kaip prekės pardavimo įvardinti kaip paslaugą “Akumuliatoriaus YYYYYYYYY pakeitimo paslauga” bei rodyti brauktas kainas; 
  3. Daryti akcijas “Antras vienetas XX € pigiau”, “Antras vienetas XX % pigiau”, 1+1, 2 už 1 kainą; 
  4. Sujungti prekes į komplektus, pvz., “perkant Y ir X prekes kartu – 20% pigiau” ir laikyti nuolaidą neribotai; 
  5. Neriboto galiojimo nuolaidos kodai prie prekės aprašymo ar reklamose, pvz., “30% NUOLAIDA su kodu PIGIAU”; 
  6. Padaryti lojalumo programą su lengvu įstojimu (pvz. visiems norintiems, užsiregistravus internetu, gavus virtualų lojalumo programos kodą/kortelę) bei skelbti neribotą laiką mažesnes brauktas kainas turintiems lojalumo korteles (kiek mačiau – nemažai didžiųjų prekybininkų nuėjo šiuo keliu); 
  7. Paimti konkurentų brangiausią tokio pačio produkto kainą ir rodyti kaip brauktą su paaiškinimu, kur tokia kaina galioja ir kada, bei kaupti tokios konkurentų kainos egzistavimo įrodymus; 
  8. Nusistatyti pradinę kainą ir visą likusį laiką kainą mažinti laipsniškai, rodant brauktą kainą didžiausią (pačią pradinę) (bet rodoma braukta kaina tik buvusi aukščiausia per paskutines 30 d. ir tik jei ta kaina buvo pastoviai tik mažinama); 
  9. Daryti (ilgesnį nei 30 d. laiką) nuolaidas prekių grupėms, prekių lentynoms, specialioms kategorijoms – skelbti prekybos vietose pilnas kainas, bet prirašyti, kad nuolaida bus pritaikyta kasoje?; 
  10. Iš anksto skelbti prie sumažintos kainos, kad šio produkto kaina augs YY dieną ir bus XX€ ar XX% didesnė (tokių iš anksto pranešamų kainų didinimų skaičius ir periodas neribojamas?); 
  11. Galima prikurti tokių pačių planų tik su skirtingais pavadinimais X/Y/Z (ir nežymiais planų pakeitimais) ir kas mėnesį keisti komunikacijoje su ta pačia braukta kaina (nes įstatyme numatyta, jei prekės įsigijimas susietas su paslauga (pvz., telefono kaina priklauso nuo pasirenkamo ryšio plano), nurodant kainos sumažinimą reikėtų lyginti su ankstesne tos pačios prekės su ta pačia paslauga kaina. 
  12. Keisti prekės kodą interneto parduotuvėje kas mėnesį? (net pats abejoju ar toks variantas įmanomas).

 

VVTAT komentaras – dažniausiai užduodami klausimai apie brauktas kainas

Kiti apibendrinti VVTAT išleisto komentaro tekstai:

  1. Pristatant naują prekę pardavimo kaina siūloma 200 €, ją lyginant su 300 € kaina, kuri galios po pasiūlymo pabaigos. Pristatymo į rinką pasiūlymas galioja 7 d., po jų prekės kaina nustatoma 300 €. Ar galima tuomet dar 7 d. taikyti 300 € kainą, o po to vėl skelbti akciją prekei, nors tai jau ir nebebus pristatymo į rinką pasiūlymas? Kokia tuo metu turėtų būti nurodoma ankstesnė prekės kaina?

    6.353 straipsnio 8 dalis netaikoma naujai į rinką pristatomų prekių kainai. Atsižvelgiant į tai, jog naujai į rinką pristatomų prekių ankstesnės kainos nėra, tuo atveju, jei nauja prekė kurį laiką (7 dienas) parduodama už 200 €, vėliau 7 dienas prekė parduodama už 300 €, tai tokiai prekei skelbiant nuolaidą, akcijinė prekės kaina turėtų būti lyginama su mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo, t. y. 200 €.
  2. Jeigu planuojama akciją taikyti 14 d., ar tokiu atveju palyginamoji/braukta kaina turi būti mažiausia kaina per paskutines 30 dienų, galiojusi ne trumpiau negu 14 d.? Ar 14 d. turi būti ištisinis laikotarpis, ar kaupiamas per 30 d.?Ankstesnė kaina (palyginamoji, brauktoji kaina) turi būti mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo, neatsižvelgiant, kiek laiko buvo taikoma ankstesnė kaina.
  3. Ar būtina nurodyti mažiausią kainą, kuri buvo taikyta ypatingų akcijų metu, kai nuolaidos galioja trumpai arba yra itin didelės (pvz., Sandėlio valymas, Juodasis penktadienis; laimės valandos ar pan.)?Taip, būtina. Bet 353 straipsnio 8 dalis netaikoma bendro pobūdžio reklaminiams pranešimams apie akcijas, pvz., „Nuolaidos viskam“, „Išpardavimas“ ar pan., kai pranešime nėra nurodomas identifikuojamas kainos sumažinimas konkrečioms prekėms ar jų grupėms.
  4. Ar „kaina, kurią pardavėjas taikė“ turėtų būti suprantama, kaip kaina, taikyta toje pačioje prekybos vietoje?Taip, lyginama turėtų būti su kaina, kuri buvo taikyta toje pačioje prekybos vietoje – pvz., konkrečioje prekybos vietoje ar el. parduotuvėje.
  5. Jeigu planuojama 30 d. pardavinėti prekę, kurios kaina su nuolaida yra 25 €, kokią kainą braukti, jei 3 d. iki akcijos prekės kaina buvo 27 €, o 27 d. prieš tai prekės kaina buvo 30 €?Jeigu planuojama pardavinėti prekę, kurios kaina su nuolaida yra 25 €, ši kaina turi būti lyginama su 27 € kaina. 30 € kaina negali būti laikoma mažiausia kaina šiuo atveju.
  6. Kaip elgtis tuo atveju, jeigu prekių kainos esamiems ir naujiems klientams skiriasi?Vadovautis teisingumo ir protingumo principais bei pateikti lygiavertį tų pačių kategorijų asmenų ar produktų kainų palyginimą.
  7. Kaip turėtų būti suprantamas laipsniškas kainos mažinimas? Ar yra galimybė grįžti į pradinę kainą? Kaip elgtis, jeigu laipsniškai kaina mažinama jau ilgą laikotarpį, pvz., 1, 2, 3 metus?Kainą mažinant laipsniškai, ji negrįžta į pradinį dydį. Straipsnio 8 dalyje numatyta išimtis dėl laipsniško kainos sumažinimo pardavėjams leidžia tokiais atvejais kaip ankstesnę kainą nurodyti kainą, kuri (per paskutines 30 dienų) buvo didžiausia – t. y. iki pirmo jos sumažinimo. Pvz., jei birželio 1 d. prekė kainavo 100 €, birželio 10 d. – 90 €, birželio 20 d. – 80 €, o birželio 30 d. – 70 €, tai birželio 30 d. gali būti nurodoma ankstesnė (perbraukta) kaina – 100 € (o ne 80 €). Bet atkreipkite dėmesį į 30 d. galiojimą.
  8. Ar gali pardavėjas tiesiog nurodyti tokį bendrą skelbimą, bet prie kiekvienos prekės atskirai nenurodyti nubrauktos kainos, o nuolaidą pritaikyti, susidėjus vartotojui savo krepšelį?Jeigu pardavėjas skelbia „viskam 20 proc. nuolaida“ ir prie kiekvienos prekės atskirai nenurodo kainos sumažinimo, tokiu 6.353 straipsnio 8 dalis netaikoma. Ši nuostata nedraudžia pardavėjui skelbti tik bendro pobūdžio pranešimus apie kainų sumažinimą, prie kiekvienos prekės atskirai nenurodant sumažintos kainos.
  9. Kaip turėtų būti skaičiuojamos nuolaidos, pasikartojančioms akcijoms to paties mėnesio eigoje?Pasikartojančioms akcijoms to paties mėnesio eigoje nuolaidos skaičiuojamos nuo kainos, kuri buvo žemiausia per paskutines 30 dienų. Pvz., prekės įprastinė kaina – 100 €. Liepos 1–5 d. Pardavėjas sumažino kainą 20% ir nurodytu laikotarpiu prekės kaina buvo 80 €. Liepos 19–22 d. pardavėjas šiai prekei nori sumažinti kainą 40%. Tokiu atveju mažiausia kaina per paskutines 30 dienų būtų liepos 1-5 d. taikyta 80 € kaina. Todėl liepos 19–22 d. nurodant ankstesnę kainą, nubraukta kaina turėtų būti 80 €.
  10. Kaip turėtų būti taikoma civilinio kodekso 6.353 straipsnio 8 dalis, kai prekės yra dovanojamos (įskaitant kai už prekę sumokamas 1 €) perkant kitą prekę?6.353 straipsnio 8 dalis taikoma tik prekių pirkimui-pardavimui, t. y. netaikoma, kai prekės dovanojamos. Jeigu prekės sumažinta kaina yra 1 €, tokiu atveju turi būti nurodoma mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo. Jeigu 1 € kaina nėra laikoma sumažinta kaina, tuomet ankstesnės kainos nurodyti nereikia.
  11. Kiek laiko gali galioti akcijinė kaina? Ar akcijos laikotarpis turi būti trumpesnis negu iki akcijos galiojusios prekės pardavimo kainos taikymo laikotarpis?Straipsnio 8 dalis nereglamentuoja kainų sumažinimo (akcijos) trukmės. Tačiau atvejai, kai akcijos laikotarpis trunka ilgiau nei įprasto pardavimo laikotarpis, gali būti pripažįstama nesąžininga komercine veikla pagal LR nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymą;
  12. Ar yra ribojama paskelbtos akcijos trukmė?Ne, civilinio kodekso 6.353 straipsnio 8 dalis nereglamentuoja kainų sumažinimo trukmės. Tačiau atvejai, kai sumažinta kaina yra taikoma ilgiau nei įprasta prekės kaina gali klaidinti vartotojus, ir tokia komercinė praktika gali būti vertinama pagal kitus įstatymus – Reklamos įstatymą ar Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymą.
  13. Dažnai prekės kaina būna susieta su paslaugomis. Pvz., taikoma mažesnė prekės kaina, jeigu vartotojas kartu pasirenka sudaryti terminuotą sutartį su paslaugų planu. Kaip reikėtų elgtis su tokiais rinkinio pasiūlymais?Vadovaujantis LR civilinio kodekso 6.350 straipsnio 1 dalimi, vartojimo sutartis laikoma vartojimo pirkimo-pardavimo sutartimi. Tad, jei prekės įsigijimas susietas su paslauga (pvz., telefono kaina priklauso nuo pasirenkamo ryšio plano), nurodant kainos sumažinimą reikėtų lyginti su ankstesne tos pačios prekės su ta pačia paslauga kaina.
  14. Kai prekė nebegaminama arba prekės tiekimas rinkai yra nutrauktas, ar galima pardavimo kainą lyginti su paskutine kaina, galiojusia prieš prekės kainos sumažinimo paskelbimą?Straipsnio 8 dalis nenumato išimčių pranešimams dėl tokių prekių kainos sumažinimo, todėl tokių prekių kaina, paskelbus apie kainos sumažinimą, turėtų būti lyginama su ankstesne prekės kaina, t. y. mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 d. laikotarpį iki kainos sumažinimo.
  15. Jei tuo pačiu metu galioja ir kaina su kuria lyginama (paprastai taikoma įsigyjant įrenginį visa kaina be paslaugų sutarties), ir akcijinė kaina, kuri taikoma su sąlyga, jog sudaroma paslaugų sutartis, ar taip pat turi būti nurodoma mažiausia kaina per 30 dienų?Įstatymo straipsnio 8 dalyje nurodytos išimtys tik dėl laipsniško kainos sumažinimo, prekių, kurios yra rinkoje mažiau nei 30 dienų, dėl greitai gendančių produktų ir prekinę vertę greitai prarandančių daiktų. Siekdamas išvengti galimo vartotojų klaidinimo, pardavėjas turėtų užtikrinti, jog vartotojams informacija apie kainų sumažinimą būtų pateikiama aiškiai ir suprantamai.
  16. Su kokia kaina galima lyginti sezoninių prekių sandėlio išpardavimo metu parduodamas prekes?Pardavėjas, nusprendęs išparduoti sezonines prekes, privalo suteikti pirkėjui informaciją apie taikomą daiktų kainų sumažinimą ir bet kuriame pranešime apie daikto kainos sumažinimą nurodyti ankstesnę daikto kainą, t. y. mažiausia kainą, kurią pardavėjas išparduodamai sezoninei prekei taikė per 30 d. laikotarpį iki kainos sumažinimo.
  17. Kaip Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.353 straipsnio 8 dalis būtų taikoma nelikvidžioms prekėms (prekėms, kurių paklausa smarkiai sumažėjo arba jos nėra; prekėms, kurių turimas likutis per didelis esamai paklausai; prekių, kurios per ilgai neparduotos) arba prekėms su pažeistomis pakuotėmis? Ar galima reklamoje lyginti siūlomą pardavimo kainą su prekės be pažeidimų/defektų kaina? Ar tokiu atveju kainų palyginimui galima naudoti paskutinę (prieš kainos sumažinimą buvusią) kainą?Straipsnio 8 dalis nenumato išimčių tokiems pranešimams, todėl vartotojams turėtų būti aiškiai atskleista informacija, jog, pvz., prekė kainuoja pigiau, kadangi yra su trūkumais – pažeista pakuote. Kaip ankstesnė tokios prekės kaina turėtų būti nurodoma mažiausia kaina, kurią pardavėjas taikė per 30 d. laikotarpį iki kainos sumažinimo.
  18. Jei sandėlio išpardavimo metu parduodamų prekių kaina viso sezono metu buvo laipsniškai mažinama (pvz., sezono pradžioje prekė kainavo 300 €, tačiau kelis mėnesius trukusio sezono metu kaina kas dvi savaites buvo mažinama po 5 € ir paskutinė kaina buvo 250 €), ar tokiu atveju braukta kaina turi būti:
    A) Mažiausia kaina per paskutines 30 dienų (nurodoma, pavyzdžiui, 230 € kaina su nuolaida, o braukta kaina pateikiama 250 €);
    B) Kaina, buvusi iki pirmojo kainos sumažinimo (nurodoma, pavyzdžiui, 230 € kaina su nuolaida, o braukta kaina pateikiama 300 €)?Nurodytu atveju braukta kaina turėtų būti nurodoma ta, kurią pardavėjas prekei taikė per 30 dienų laikotarpį iki kainos sumažinimo, t. y. 250 € (A variantas).
  19. Koks turėtų būti akcijinių prekių žymėjimas mažmeninėje prekyboje?Šio aptariamo įstatymo straipsnio 8 dalis nereglamentuoja kainų ženklinimo būdų. Kainų nurodymą mažmeninėje prekyboje reglamentuoja bendrieji kainų nurodymo reikalavimai, Prekių ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklės.
  20. Ar išpardavimo kaina gali toliau mažėti?Taip, įstatymu neribojamos pardavėjo teisės sumažinti kainą.
  21. Ar reklamoje turi būti nurodomas laikotarpis, kada galiojo palyginamoji kaina?Laikotarpio, kada galiojo palyginamoji kaina, reklamoje nėra privaloma nurodyti.
  22. Ar LR civilinio kodekso 6.353 straipsnio 8 dalis bus taikoma paslaugoms?Įstatymas numato reikalavimus dėl daiktų – prekių kainų sumažinimo. Vis dėlto vadovaujantis LR civilinio kodekso 1.8 straipsnio 1 dalimi, civilinės teisės normų nesureglamentuotiems civiliniams santykiams gali būti taikomi panašius santykius reglamentuojantys civiliniai įstatymai (įstatymo analogijos principas).
  23. Ar galima pardavimo kainą lyginti su gamintojo rekomenduojama (angl. RRP) pardavimo kaina?Nurodant rekomenduojamą pardavimo kainą (RRP), LR civilinio kodekso 6.353 straipsnio 8 dalis nėra taikoma. Taigi, rekomenduojama kaina gali būti nurodoma, tačiau kainos mažinimo atveju ankstesne kaina būtų laikoma faktinė mažiausia prekės kaina, o ne rekomenduojama kaina. Rekomendacijos dėl rekomenduojamos pardavimo kainos nurodymo yra VVTAT direktoriaus 2020-12-23 įsakymu Nr. 1-312 patvirtintose Kainų palyginimo reklamoje gairėse.
  24. Kas per daiktai yra greitai gendantys produktai arba prekinę vertę greitai prarandantys produktai?Civilinis kodeksas neįtvirtina greitai gendančių arba greitai prekinę vertinę prarandančių produktų sąvokų, todėl siūlytina vadovautis kitais teisės aktais, pvz., Muitinės departamento generalinio direktoriaus patvirtintu greitai gendančių prekių sąrašu.

 

Aktualūs teisės aktai marketingistams / marketingo / rinkodaros specialistams (informacija dėl brauktų kainų, kainų pateikimo, klaidinančios reklamos)

 

 

Reikia pagalbos su marketingo konsultacija ar kainodara? Skambinkite +370 675 32362 arba rašykite reikia@marketingo.lt.