Seo optimizavimas – kas tai yra?
SEO (Search Engine Optimization) – tai tuo pačiu techninis bei analitinis ir kūrybinis procesas. Jo dėka Jūsų turimas internetinis tinklalapis ar eshopas įgauna aukštesnes pozicijas pagal Google paieškos užklausas. SEO optimizavimo dėka galite mėgautis nemokamu (natūraliu arba dar vadinamu – organiniu) lankytojų srautu, kuris gaunamas iš aukštesnių pozicijų Google paieškos rezultatuose pagal tam tikrus raktažodžius (keywords).
Internetinės svetainės optimizavimas – kam to reikia?
Kasdien internete publikuojama milijonai įvairiausio turinio: puslapių, vaizdo medžiagos. Tad visiškai natūralu, kad čia atsiranda natūrali konkurencija dėl skaitytojų dėmesio. Dažniausiai veikia taisyklė – blogai ar visiškai paieškos sistemoms neoptimizuotos interneto svetainės, el. parduotuvės retokai patenka į pirmąjį Google paieškos rezultatų puslapį.
Beje, įvairiais tyrimais nustatyta, kad TOP 5 Google paieškų pozicijos gauna maždaug 70% daugiau organinio lankytojų srauto? Tad visai nekeista, kad vis daugiau prekės ženklų ar įmonių nori, kad jų interneto tinklalapis būtų kuo geriau ir greičiau optimizuotas Google paieškos sistemai. Atlikus SEO optimizaciją, toks verslas bus geriau matomas potencialiems klientams ir sulauks didesnio potencialių klientų – lankytojų srauto.
Google paieškos sistema – kaip ji veikia?
Anot Matt Cutts Google paieška veikia taip: kiekvieną dieną Google automatinis robotas aplanko tūkstančius ar milijonus interneto tinklalapių, el. parduotuvių bei “skanuoja” visą jų turinį ir archyvuoja šią informaciją Google kompanijai (ar Alphabet) priklausančiuose serveriuose. Kai interneto lankytojas naudojasi Google paieškos sistema, Google atvaizduoja surinktus duomenis paieškos rezultatų pagalba. Tiesa – tam, kad Google suindeksuotų naujai publikuojamą tekstinį bei vaizdinį turinį – prireikia nemažai laiko. Tik Google serverių suindeksuota informacija yra rodoma Google paieškos sistemoje.
Belankydamas internetines svetaines ir el. parduotuves Google robotas kreipia dėmesį į daugiau nei 250 įv. kriterijų. Šio įvertinimo dėka Google įvertina, ar interneto tinklalapis yra tinkamai optimizuotas – tada tam puslapiui yra priskiriama tam tikra pozicija Google paieškos sistemoje pagal tam tikrą raktažodį (angl. keyword). Kiekvieno SEO entuziasto svarbiausias darbas – tinkamai įvertinti (nuspėti, prognozuoti) šiuos kriterijus ir užtikrinti, kad Jūsų interneto tinklapis būtų tinkamai optimizuotas bei Google paieškoje būtų rodomas aukščiau konkurentų.
SEO optimizavimas – ar verta į jį investuoti laiko ir pinigų?
Jei Jūsų prekės ar paslaugos yra ieškomos internete – vadinasi Jums yra reikalingas SEO optimizavimas – tai yra paprastas rodiklis, nusakantis SEO investicijų poreikį. Ir atvirkščiai – jeigu Jūsų kategorijos paslaugų ar prekių Google paieškos sistemoje niekas neieško – tuomet didesnė tikimybė, kad SEO optimizavimo investicijos gali nespėti atsipirkti (tuomet galbūt verčiau investuoti į Google Ads reklamą).
SEO optimizavimas
Interneto svetainės ar eshopo SEO optimizavimas paprastai skirstomas į dvi pagrindines dalis:
- Vidinė SEO optimizacija;
- Išorinė SEO optimizacija.
Vidinis SEO optimizavimas – vienas pirmųjų bei pačių svarbiausių žingsnių tinkamos optimizuotos interneto svetainės kelyje. Optimizuojant interneto tinklalapį vidinę SEO dalį reikėtų atkreipti dėmesį į šiuos dalykus:
- ar Jūsų interneto tinklapis turi tinkamą techninę optimizacijos dalį paieškos sistemoms;
- ar Jūsų interneto svetainės turinys atitinka Google paieškos sistemos keliamus reikalavimus.
SEO optimizavimas – techninė dalis
Techninis SEO optimizavimas susijęs su tinkamu interneto tinklalapio ar el. parduotuvės kodo sutvarkymu. Programinis kodas turi būti sutvarkytas atsižvelgiant į Google nustatytus kodo reikalavimus. Svarbu ir kad svetainės kodas neturėtų klaidų.
Kaip galima atskirti, kad interneto svetainė yra techniškai gerai optimizuota Google paieškos sistemai? Štai keli bruožai:
- Prie įvairių išmaniųjų įrenginių (pvz., telefonų, planšečių) prisitaikantis dizainas (responsive);
- Tvarkingas interneto tinklapio programinis kodas;
- Gana spartus interneto svetainės užkrovimo greitis;
- Tinkamas ir tvarkingas Meta aprašymų bei tagų naudojimas.
Pats techninis optimizavimas neužtrunka labai daug laiko, tačiau be šio žingsnio dažniausiai kiti SEO pozicijų gerinimo žingsniai padėtų mažiau.
Dažniausiai pasitaikančios klaidos:
- Turinys, kuris dubliuojasi;
- Vienodi meta aprašymai;
- Per ilgas svetainės krovimo laikas;
- Neteisingas Heading / antraščių naudojimas tekste;
- Neegzistuojantys puslapiai svetainėje (404 klaida).
Norint nuspręsti, ką reikėtų optimizuoti pirmiausiai – SEO optimizacijos specialistas pasitelkia įvairius įrankius – vienas geriausių įrankių, galinčių padėti įvertinti internetinio tinklapio kodą bei pačios svetainės užsikrovimo greitį – yra Google PageSpeed Test. Net ir “žalias” vartotojas gali lengvai įvertinti tikrą svetainės užsikrovimo greitį bei atrasti, ką visų pirma reikia taisyti interneto svetainėje. Kitas naudingas įrankis svetainės programinio kodui patikrinti – GTMetrix. GTMetrix identifikuoja svetainės kodo vietas, kurias galima optimizuoti bei tuo pačiu nurodo tikslius to žingsnius.
Interneto svetainės turinio optimizavimas
Tinklalapio turinio optimizacija, kaip ir techninis optimizavimas, yra vienas pirmųjų žingsnių. Turinio optimizavimas – tai kokybiško, naudingo bei unikalaus turinio kūrimas bei publikavimas. Kuriamas unikalus turinys turėtų būti aktualus potencialiems svetainės lankytojams bei atitikti Google paieškos robotų nustatytus kriterijus (kadangi Google turi tikslą – surasti pačią naudingiausią ir įdomiausią informaciją interneto vartotojui bei ją parodyti aukščiau Google paieškos rezultatuose).
Svarbiausi vidinės optimizacijos (tiek techninės, tiek ir turinio) parametrai:
- Unikalus ir kokybiškas, įdomus lankytojams tekstinis bei vizualinis turinys;
- Išskirtiniai meta aprašymai;
- Greitai užsikraunanti interneto svetainė;
- Mobiliesiems įrenginiams pritaikytas (Responsive) dizainas;
- Lankytojui maloni naršymo patirtis (UX – user experience).
Išorinis SEO optimizavimas
Išorinė SEO optimizacija susijusi su internetinio tinklalapio reputacijos didinimu. Vis dėlto reikėtų atkreipti dėmesį, kad išorinis SEO optimizavimas galimas tik tinkamai optimizavus patį tinklapį.
Labai svarbūs išorinės optimizacijos parametrai:
- Atgalinės nuorodos į Jūsų svetainę;
- Socialiniai signalai;
- Nuorodų kokybė, lankytojų srautai.
Internetinės svetainės autoritetingumo rodikliai priklauso nuo išorinės faktorių. Google naudoja Page Rank reitingavimo sistemą bei priskiria kiekvienai svetainei tam tikrą vertę skalėje nuo 0 iki 10. Google viešai neskelbia, kokias Page Rank reikšmes turi internetinės svetainės. Nepaisant to, patyrę SEO specialistai naudoja kitus parametrus, kurių dėka nustato interneto puslapių patikimumą ir autoritetingumą.
Vienas tokių įrankių (tiesa – mokamų) internetinio puslapio autoriteto nustatymui yra Ahrefs. Ahrefs interneto svetainės autoritetingumui nustatymui naudoja du rodiklius – Domain Rank (sutrumpintai – DR) bei URL Rank (sutrumpintai – UR). Šie parametrai turi reikšmes skalėje nuo 0 iki 100.
Kitas labiau prieinamas ir SEO specialistų pamėgtas įrankis yra Moz Link Explorer. Šio veikimas panašus į Ahrefs, tačiau, reikia atsiminti, kad palyginamosios metrikos yra skirtingos. Link Explorer įrankis naudoja Domain Authority (DA) bei Page Authority (PA) parametrus – pastarieji taip pat turi reikšmes skalėje nuo 0 iki 100, kur 100 yra pati geriausia ir aukščiausia galima vertė.
Dar vienas SEO specialistų naudojamas įrankis – Majestic. Interneto svetainės autoritetingumui / reputacijai įvertinti yra naudojamos ir kt. Metrikos, pvz. Trust Flow (TF) bei Citation Flow (CF). Majestic yra geras SEO įrankis ir jo pagalba galite nemokamai pasitikrinti savo ar kitų internetinių svetainių autoriteto rodiklius.
Domeno autoritetingumo (DA – Domain Authority) didinimas
Norint pagerinti pozicijas Google paieškos sistemoje, išorinį SEO optimizavimą reikėtų pradėti nuo domeno autoritetingumo (Domain Authority) bei reputacijos gerinimo. Domeno autoritetui įtakos turi kokybiškų atgalinių nuorodų nukreipimas į Jūsų interneto svetainę. Algoritmas atrodo paprastas – kuo daugiau kokybiškų nuorodų (iš svetainių, kurios turi aukštus DA, PA, TF bei CF rodiklius) į Jūsų interneto svetainę, tuo aukštesnis bus Jūsų svetainės autoritetingumo rodiklis.
Nuorodos (link’ai) į svetainę
Išorinių nuorodų (link’ų) struktūros kūrimas išlieka vienas svarbiausių veiksmų tinkamai optimizuojant interneto svetainę. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad viena didžiausių klaidų optimizuojant puslapį Google paieškai – per didelis, per greitas išorinių nuorodų kūrimas į Jūsų interneto svetainę. Kaip yra žinoma, Google robotas geriau vertina tas svetaines, kurios turi iš lėto nuosekliai didėjantį atgalinių nuorodų skaičių. Tai svarbu, nes nuorodų nukreipimas Google robotui turi atrodyti natūralus, organinis. Kitu atveju – Google gali Jūsų svetainę “užbaninti” – taikyti įvairias sankcijas, o kartais ir nustoti indeksuoti Jūsų interneto svetainę. Todėl nepatariu pirkti masines nuorodas – kadangi tokiu atveju rizikuojate Google paieškos sistemoje net ir nukristi.
Raktažodžiai (keywords), naudojami išorinėse nuorodose
Kiekvienoje nuorodoje reikėtų naudoti tam tikrus raktažodžius arba su Jūsų puslapiu susijusius žodžius (anchor tekstai), nes jie padeda Google robotui suprasti, apie ką yra interneto svetainė, į kurią yra nukreiptos nuorodos.
Kaip atrodo nuorodų kūrimas interneto svetainėse – kaip jis matomas kode? Keli pavyzdžiai su nuorodos raktažodžiu “Mezgimo siūlai”, nukreiptu į svetainę siulupinkles.lt
<a href=”http://www.siulupinkles.lt”>Mezgimo siūlai</a>
[url=https://www.siulupinkles.lt]Mezgimo siūlai[/url]
Reikėtų atkreipti dėmesį, kad piktnaudžiavimas nuorodų raktažodžiais taip pat gali nulemti žemesnes Google pozicijas, todėl prieš parenkant raktažodžius, pirmiausiai reikėtų atlikti SEO auditą, po kurio paaiškėtų, kokius raktažodžius reikėtų naudoti norint Jūsų interneto svetainę pakelti į pirmąsias Google pozicijas.
Seo metodai (SEO strategija)
SEO specialistai naudoja skirtingus optimizacijos metodus:
- Taip vadinamas “baltasis seo” – White Hat SEO – oficialiai Google patvirtinti veiksmai, kurie leidžia tinkamai optimizuoti turimą interneto svetainę bei džiaugtis ilgalaikiais rezultatais;
- Taip vadinamas “pilkasis seo” – Grey Hat SEO – Google oficialiai neuždrausti, tačiau Google robotui įtarimų galintys sukelti veiksmai;
- Taip vadinamas “juodasis seo” – Black Hat SEO – visiškai Google uždrausti bei didelę riziką nešantys SEO optimizavimo veiksmai, nenešantys ilgalaikių rezultatų.
White Hat Seo
Tai SEO optimizavimo būdas pagal Google instrukcijas. Ši metodika yra viešai deklaruojama kaip leistini ir rekomenduotini veiksmai siekiant aukštesnių pozicijų Google paieškoje. Šis optimizavimas yra pats geriausias, tačiau turėkite omenyje, kad pirmieji rezultatai paprastai gali pasirodo tik po kurio laiko.
Atliekant White Hat Seo optimizaciją, patariama atkreipti dėmesį į šiuos punktus:
- Užtikrinti, ar svetainėje yra kokybiškas ir unikalus (kitur nesikartojantis) turinys;
- Užtikrinti, kad turinys svetainėje būtų susijęs su svetainės bendrąja tematika;
- Kuriant turinį svetainėje orientuotis ne į Google robotus, o į galutinius vartotojus;
- Gauti nuorodas iš panašios tematikos svetainių;
- Tinkama interneto svetainės vidinė SEO optimizacija;
- Turėti pakankamą kiekį socialinių signalų (nuorodų iš socialinių tinklų).
Grey Hat Seo
Šis pilkasis SEO metodas nėra draudžiamas pačio Google, bet jei tam tikrus veiksmus atliksite netinkamai – rizikuosite prarasti turimas Google pozicijas. Vis dėlto tinkamai naudojamas Grey hat SEO paprastai sutrumpina laiką iki trokštamų rezultatų Google paieškų rezultatuose.
Kad neapsiriktumėte ir nerizikuotumėte prarasti jau uždirbtas Google pozicijas – rekomenduočiau paskaityti oficialias Google rekomendacijas.
Black Hat Seo
Šis Black Hat Seo optimizavimo būdas yra draudžiamas pačio Google ir interneto svetainei gali atnešti nuostolių – Google gali pritaikyti automatines arba rankiniu paskirtas nuobaudas. Pastaraisiais metais Google išleidžia daug algoritmo atnaujinimų, kurie padėjo pašalinti iš Google paieškos rezultatų daugybę puslapių, naudojusių Black Hat SEO būdą. Reikėtų atkreipti dėmesį, kad Google dirbantys darbuotojai ir patys stebi situaciją bei kartas nuo karto inicijuoja kai kurių svetainių “bausmes”. Beje, apie visas gautas nuobaudas interneto svetainės savininkas yra informuojamas per Google Webmasters svetainę.
Black Hat SEO būdas turi tokius požymius:
- Besidubliuojantis turinys;
- Paslėptos ar nematomos nuorodos bei tekstai;
- SPAM’inės nuorodos;
- Daugybė nuorodų iš tinklalapių, visai nesusijusių su Jūsų interneto svetainės tematika;
- Automatinis (SPAM’inių) nuorodų publikavimas;
- Akivaizdus nuorodų raktažodžių (keywordų) piknaudžiavimas.
Vis dėlto – ar investicijos į SEO yra reikalingos?
Apibendrintai galima sakyti, kad SEO optimizavimas yra vienas geriausių būdų tapti matomiems Google paieškos sistemoje bei pritraukti daugiau galimų klientų. Vis dėlto daugeliui įprastų vartotojų interneto svetainės optimizacija gali pasirodyti ganėtinai sudėtinga ir paini, o norint įsigilinti į patį SEO procesą bei nepridaryti klaidų prireiks ne tik laiko, bet ir noro ir užsispyrimo. Turėtumėte pasverti, ar Jūsų kategorijos produktų ar paslaugų potencialūs klientai ieško Google paieškoje – jei tokių paieškų skaičiai yra pakankamai dideli, ir konkurencija Google sistemoje nėra milžiniška – greičiausiai Jums apsimokės investuoti į SEO optimizaciją: t.y. arba pradėti patiems gilintis ir optimizuoti svetainę patiems, arba kreiptis į SEO specialistus. Turėkite omenyje, kad SEO optimizacija – tai ilgalaikis procesas, todėl mąstydami pasiekti gerų rezultatų, turėtumėte nusiteikti investuoti kas mėnesį bent 299 € kokius 6-12 mėnesių (abonentinis SEO mokestis priklauso nuo esamos raktažodžių konkurencijos Google sistemoje bei nuo Jūsų svetainės dabartinių pozicijų ir gali įvairuoti 299-1500 € rėžyje).
Reikia pagalbos su SEO optimizacija? Skambinkite +370 675 32362 arba rašykite reikia@marketingo.lt.